تاملاتی در چند مفهوم بنیادین دانش تاریخ

دانش تاریخ در نزد تاریخ ورزان بیشتر از حیث سند شناسی حائز اهمیت است. اگرچه مشخصه اصلی علم تاریخ، ابتناء آن بر داده ها( factual ) است، اما در ذیل معرفت های درجه دو، از ماهیت دانش تاریخ به عنوان معرفتی علمی نباید غفلت کرد. در اروپا از قرن 18 میلادی به وسیله اندیشمندانی مانند ولتر و ویکو این موضوع مورد توجه جدی قرار گرفت و نتایج مطلوبی در جهت خودآگاهی مورخان نسبت به حرفه علمی شان به دنبال داشت. در میان مسلمانان، ابن خلدون پیش از ویکو و ولتر به این مباحث پرداخت. اما اندیشه های او در این حوزه رهروی نداشت، فلذا فرصت تبدیل به پارادایم جدید را پیدا نکرد.

نظر به اهمیت مباحث یاد شده و کاستی پژوهش های اندکی که در کشور ما در این باره صورت گرفته  و ابهامات و آشفتگی های فراوانی که در موضوع تعریف مفاهیم بنیادین دانش تاریخ وجود دارد، نوشتار حاضر سعی می کند چند مفهوم بنیادین (تاریخ، علم تاریخ، وقایع نگاری، تاریخ نگاری و نقد تاریخ نگاری) را در این زمینه مورد بررسی و تامل قرار دهد.

واژه های کلیدی: تاریخ، علم تاریخ، وقایع نگاری، تاریخ نگاری و نقد تاریخ نگاری

ادامه نوشته

تاریخ نگاری ایران باستان (انتشار یافته در کتاب ماه تاریخ و جغرافیا ش 145)

موضوع تاریخ نگاری ایران باستان همواره گرفتار قضاوتهای ارزش داورانه بوده است. برخی از صاحب نظران که ایران را در ذیل تاریخ اسلام مورد توجه قرارمی دهند، با ارائه یک تقسیم بندی اعتقادی از تاریخ ایران، سعی می کنند ایران باستان را از هر حیث کم اهمیت جلوه دهند. بر این اساس مبحث تاریخ نگاری ایران پیش از اسلام هم در میانه این ملاحظات، از سوی اندیشمندانی مانند جواد علی،[1] عزیز الدوری[2]و قرشی[3] به طور کامل نادیده گرفته می شود. اما در سوی دیگر، تاریخ پژوهان ایران گرایی قرار دارندکه  با نگاهی تمدّنی و نه اعتقادی به تاریخ ایران، معتقد به شکوه و عظمت فرهنگ و تمدّن ایرانی در عهد باستان هستند. این دسته که نگاهی کاملا تأیید گرایانه به دوره ی مذکور دارد، اگر هم نتواند میراث گرانسنگی در حوزه ی تاریخ نگاری ایران باستان به نمایش بگذارد، سعی می کند به انحاء مختلف، مسئله مورد نظر را بی پاسخ نگذارد.[4]راقم این سطور در ادامه این نوشتار، با تأمل در آراء و نظریات  مختلف موجود در این باره، سعی میکند در ابتدا توصیفی از وضعیت تاریخ نگاری در ایران باستان ارائه نموده و در ادامه به چرایی آن بپردازد.

 

ادامه نوشته